Peace be upon you, my readers. Welcome to my blog ^^

Thursday, December 8, 2011

Katak oh katak~



Dengan nama Allah, yang maha pemurah lagi maha penyayang...

...And here you will read my deepest thoughts.

Katak? Kenape ngan katak?
Dalam salah satu kos yang kitorg amik, developmental biology, lecturer kitorg usulkan pada kitorg satu cabaran,
"Cari telur katak and observe the development of those eggs smpai jadi katak. Then, bwt report. 5% will be added to each group yang sahut cabaran ini. Telur katak prlu dicari within these 2 weeks,".

Nak dijadikan cerita, time tuh, hujan pn jarang2 kot. Mane la nk cari telur katak......Aku balik umah, cari telur katak kat tepi2 longkang pn xde. Adik aku yang bongsu ikut aku, sebab aku ajak. haha. 
Sepanjang perjalanan kami meninjau dalam longkang, 

Adik: Akak, jom ar balik....malu la
Aku: Malu? Asal plak?
Adik: Sume orang tengok kot...
Aku: So...?
Adik: Malulah...tengok tu *mata adik aku mengekor kereta dan motosikal yang lalu lalang, senyum memandang kami*
Aku: So.....?

Kami pn meneruskan pencarian tapi seyes xjumpe. Yang ade hanyalah telur si gondang. Alaa..siput gondang...korang tau x apekah itu? kalo x tau, silalah bertanya kepada hencik google. So, nak x nak, aku pn menamatkan pencarian. dah tuh, kalo dah xde nk bwt cam mne......Tp, nasib baik la ade la di anatara kami yang jmpe telur katak and grup kami berjaya menempatkan telur katak kat dalam akuarium, di bahagian belakang makmal. Excited, gumbira, mcm2 gak la perasaan yang bercampur baur. (Ayat tak boleh belah).
Beberapa hari lepas tuh, katak2 pun menetas. Yay~ idup anak2 aku.. Kitorg pn selalu la berulang-alik ke makmal yang jaraknya agak jauh dari makmal2 lain, nun jauh di belakang sana. Tapi, lama kelaman , daripada berpuluh2 berudu yang menetas, hanya tinggal banyak nih je selepas sebulan lebih:


Kesian anak2 kami.....adik aku tny: "Nnti, jadi Putera Amar x?"
Hamboi~kalo sume katak=Putera Amar, ramailah puteri kat dunia nih........

No comments: